gedser1.jpg

Miksi palapelistä puuttuu paloja? Kuka osaa tanskaa?

7.9.


Maanantai


Gedser



Nyt on saavuttu Tanskan lähinnä Saksaa olevaan kolkkaan. Päivä oli kaunis, aurinkoinenkin ja sivumyötäinen toi meidät tänne ennätysvauhdissa alle kuudessa tunnissa.


Päivän vahinkojen saldo:


  1. Mutterikahvipannumme putosi lattialle, kun keitin kahvia vauhdissa. En ymmärtänyt miksi niin kävi.Pannu on aina käyttäytynyt moitteettomasti, eikä vene niin kamalan pahasti kurvaillut. Vika oli tietysti minun eikä kahvipannun. Pentrin hella on nk. kardanoitu hella, eli joskus historiassa italialinen herra Cardan (ei Cardin) on sen kesksinyt, eli se on aina vaakasuorassa, vaikka ulkoiset olosuhteet muuttuisivatkin. Satamassa köytettynä ollessamme, hella ei ollut aivan vaaterissa, vaan paistoöljy valui pannun toiselle laidalle Panin hellan kiinni seinään saadakseni sen suoristumaan ja tietysti unohtin päästää sen vapaaksi vesille lähdettäessä.


  2. Satamaan saavuttua purjeita pakatessamme huomattin, että isopurjeen ompelukset ovat hajonneet strategisesta kohdasta. Purjeidenkorjausvälineet ovat siellä samassa paikassa, jossa ovat kaikki muutkin kateissa olevat tavarat, mm. lenkkitossuni. Ilmastointiteippi toivottavasti pitää purjeen koossa siihen saakka kunnes oikea paikkaaja löytyy.


  1. Kiinnityimme vieraslaituriin ihan hyvin, mutta vasta myöhemmin huomattiin, että olemme septitankin eli veneiden sontatynnyreiden tyhjennysputken lähellä. Veneen ympärillä leijui kotoisa haju. Onneksi tuuli kääntyi, muuten olisi pitänyt vaihtaa laituripaikkaa.


                            Muuten kaikki on hyvin. Katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen.


                                                                         *****************

gedser3.jpg

On ihan helppoa päästä Kielin suulle.