IMG_2785.jpg

Kapteeni vahtivuorossa

1.9.17

 

-Tänään alkaa syyskuu. Ajattele melkein neljä kuukautta on oltu veneessä, ihmettelin aamulla, kun korjasin aamiaisastioita pois salongin pöydältä.

 Noin satana kahtenakymmenenä päivänä olemme syönee joka aamu samanlaisen aamiaisen. Aivan kuin lemmikkikoirat. Appelsiinituoremehua, enemmän tai vähemmän kuivahtanutta leipää kaksi viipaletta, leivän päällä kaksi viipaletta juustoa, tomaatti- ja kurkkuviipaleita sekä makusuolaa, kaksi kuppia kahvia, ja lopuksi keksilaatikosta valinnanvarainen makea pala.

Sitten aloitetaan lähtövalmistelut. Tänä aamuna ne alkoivat kello puoli seitsemän.  Kapu kiiruhtaa laiturille roskapussi kädessään ja vie sen roskille varattuihin säiliöihin. Palatessaan hän käy ”pesemässä kätensä” huoltorakennuksessa.   Tullessaan hän irrottaa sähköjohdon ja kelaa sen rullalle, virittää GPSn, laskee alas roiskesuojan, että ruorin takaa näkee mahdolliset vaaran paikat.

 Miehistö tiskaa sillä välin aamiaisastiat, tekee voileipiä matkaevääksi, pistää ympäriinsä ajelehtivat esineet paikoilleen, etteivät veneen keikkuessa putoa, köyttää vetolaatikot ja pöytälevyt ja nostaa kannelle kaksi kapokkityynyt kapteenin pyllyn pehmikkeeksi.

 Puetaan päälle sään mukaiset asut, ja pelastusliivit. Käynnistetään moottori ja yritetään olla mahdollisimman hiljaa, ettei naapuriveneissä nukkuvat häiriinny. Tänä aamuna ei sitä tarvinnut pelätä, Karlskronan laiturissa olimme yksin. Kapteeni antaa lähtövalmistelutiedotteen, jossa hän selvittää miten laituripaikasta on tarkoitus päästä avoveteen kolhimatta muita veneitä.

 Miehistö siirtyy keulaan, ja vetää keulaköydet sisään ja kapteeni alkaa peruuttaa. Tänään oli rasvatyyntä, joten lähtö oli helppo, mutta navakassa sivutuulessa kapteenin on suunniteltava, miten ulos päästään.  Olemme olleet varsinkin vuorovesialueella kiperissä paikoissa.  Veneen perä kääntyy peruutettaessa aina vasemmalle, ja jos ulosmeno ei ole siellä päinkään, täytyy paatti saada käännetyksi jotenkin ympäri menosuuntaan. Yksitoista metriä venettä tarvitsee paljon tilaa päästäkseen ulos laiturista.  Miehistö pitää silmiään kiinni ja takertuu vanttiin odottamaan iskua, jos vene kolahtaa johonkin kovaan. Katsella ei uskalla. Usein on kysymys muutamista senteistä. Törmäyksittä on kuitenkin selvitty. Kapu on taitava.

Kun on päästy satama-altaaseen, miehistö kerää kaksi keulaköyttä ja kaksi sivuköyttä kauniiksi vyyhdeksi, ja nostaa lepuuttimet ylös kannelle, sekä sulkee mahdolliset avoimet portit. Sitten voi laskeutua takaisin salonkiin esimerkiksi lukemaan (Paul Auster 4321). Matkasta riippuen merellä ollaan kuudesta kahteentoista tuntia. Vene liikkuu yleensä noin viittä solmua, eli yhdeksän kilometrin tuntivauhtia. Polkupyörällä pääsisi nopeammin päämäärään, mutta tässä ei olekaan nopeudesta kysymys. Tänään oli edessä 50 merimailia ja arvioitu matka-aika on 10 tuntia.  On tuuleton päivä, ja siksi tylsää. Jos tuulisi suotuisasti, saisimme purjeet ylös ja pääsisimme ehkä seitsemää solmua ja matka aika lyhenisi parilla tunnilla, ja kapulla olisi kivempaa. Ja paljon hiljaisempaa.

Matkan aikana miehistö siirtyy messitehtäviin ja tarjoilee yläkannelle kahvia ja suklaata, lounaskeittoa, (tänään juusto-broccoli) ja voileipiä, hedelmiä tai mitä nyt kapteenin päähän juolahtaa pyytää, silmälaseja, karttakirjoja, merihousut.

Matkakohteen sataman näkyessä ponnahtavat stressipisteet huippuunsa. Mistä löytyy laituripaikka näissä vierassatamissa, joissa on tuhatmäärin veneitä ja vain jotkut paikoista on tarjolla vierailijoille? Olemmeko jo liian myöhässä, ja kaikki paikat ovat jo varatut? Miten pääsemme tässä tuulessa kääntymään laituriin, jos olemme paikan löytäneet? Pystyykö miehistö hyppäämään köysi kädessään laiturille ja sitomaan veneen ennen kuin sen keula pääsee karkuun? Tömähtääkö keula laituriin ja ravistaa vantissa roikkuvan miehistön kuin kypsän omenan mereen, ennen kuin laituri on tarpeeksi lähellä?  (jatkuu seuraavassa numerossa)

- Tiedätkö missä oli maailman ensimmäinen bensa-asema? Kapu kysyy

-???

- No sehän on tietysti Kalmarin Unioni, hän myhäilee. - Jo vuodesta 1397.

IMG_2822.jpg