IMG_0652.jpg

Gentin porvareilla oli ennen rahaa.Nyt taloissa on hotelleja ja ikkunoista päätellen tyhjää.

2.5. Gent                                                    

 

Olemme olleet vankeina täällä Oostendessa viime sunnuntaista lähtien. Tuuli ja sade jatkuvat väsymättöminä. Wifi yhteydet ovat heikot. Menin jahtiklubin vessaan koittamaan saisiko sieltä yhteydet. En ollut ainoa. Sinne oli kokoontunut muitakin nettiä pyydystämään. Kaikki yhtä tympääntyneinä. Kaupunki on katsottu moneen kertaan sateessa, eikä hiekkarannalla ole muuta kuin tuulessa lentävää santaa.  Wifi ei jäänyt kenenkään meidän ansaan. Se on kuin ilkikurinen penska. Juuri kun saa sen kiinni, ja ehtii nettipankkiin, se katkeaa, eikä tule enää takaisin.

Kun ei enää viitsinyt veneessäkään vetelehtiä, lähdimme junalla Gent:iin, Belgian kolmanneksi suurimpaan kaupunkiin. Se oli Euroopan toiseksi suurin kaupunki 1000 -luvulla Pariisin jälkeen. Keskiaikainen keskusta oli pidetty hyvässä kunnossa.  Katedraaleja riitti. Kaupunki oli ollut erittäin varakas 1700- luvulla. Puuvillaa jalostettiin kankaiksi. Siellä tehtiin hienoja kankaita ja gobeliineja. Porvarit rikastuivat ja taloista tuli hienompia. Lapsuuteni isoäidin rukit ja kangaspuut, ovat nyt osa eurooppalaista teollisuushistoriaa. Museokauppa oli tavanomaisesta poikkeava. Siellä myytiin museossa kehrätystä puuvillasta, museossa työskentelevien naisten valmistamia astiapyyhkeitä ja esiliinoja. Nyt veneen astiat kuivataan hienosta puuvillasta käsin tehtyyn pyyhkeeseen (6 euroa).

 

                                                                        *    *   *

 

Kapu kertoi pyynnöstäni, miten veneen ympäristön havainnointisysteemit toimivat. Vasta sen jälkeen, kun hän osti tutkan, havaitsin että oli jotain puutteita. Nyt meillä on neljänlaisia navigointivälineitä.

1. Plotteri eli monitoiminäyttö, jossa on elektroninen kartta muistikortilla. Kartat pitää uusia aina silloin tällöin.

2. Global Position system, eli paikantamisjärjestelmä (GPS). Se on amerikkalaisten lahja maailmalle. He sen tekivät, lennättivät satelliitit taivaalle ja maksoivat laskun. GPS seuraa meitä satelliiteista käsin. Se antaa reaaliaikaisen paikkatiedon plotterin karttanäytölle.

3. AIS eli Automatic Identification System, toimii VHF ( Very High Frequency) radioaalloilla, joita ei pidä sekoittaa tavalliseen radioon. Isojen laivojen radio lähettää automaattisesti tietyin aikavälein datapulssia, joka sisältää aluksen paikkatiedon, suunnan ja nopeuden, nimen, lastin, määränpään ym. Ne tiedot tulevat automaattisesti AIS-vastaanottimen kautta meidän plotterin näyttöön. Me voimme vain ottaa vastaan, mutta emme voi lähettää mitään. Isot laivat näkevät meidät vain tähystäjän silmillä ja omassa tutkassaan.  AIS ei ole reaaliaikainen, ja tieto tulee vain niiltä aluksilta, joilla lähetin on päällä. Saaret, merimerkit tai huviveneet eivät lähetä AIS-tietoa.

4. Radar system, eli tutka eroaa kahdesta edellisestä siinä, että se lähettää lyhytaaltoista suunnattua radiopulssia. Tutkan radiosäteet heijastuvat siitä mihin ne osuvat joko paremmin tai huonommin, riippuen esineen koosta ja materiaalista. Tutkan laskin mittaa sen ajan, mikä aallon paluuseen kuluu ja laskee siitä etäisyyden. Tutkan havaitsee esineet, kuten laivat, saaret, sadepilvet, ja tekee digitaalista kuvaa tiedosta, jonka se lähettää plotterin näyttöön. Esineen on kuitenkin oltava veden pinnan yläpuolella. Tutka antaa reaaliaikaista tosikuvaa ympäristöstä ja lävistää pimeyden ja sumun. Se kattaa noin 40 merimailia eli on AIS ia kattavampi.

IMG_0647.jpg

Tuuli ujelsi pitkin tanakasti jo keskiajalta paikallaan seisseen katedralin nurkilla