Harlingen%20003.jpg

Kanavien rannat ovat täynnä hyljätyn oloisia proomuja. 

 

21.9.

 

Maanantai

 

Harlingen

 

 

           Nyt meillä on kolme päivää kanava-ajoa takana ja voimme sanoa jo jotain matkanteon luonteesta.

 

         Jokaisella kanavissa matkustavalla täytyy olla lakisääteinen opas, Wateralmanak 1 - 2 , joissa ykkösosassa kerrotaan kaikki kanavaliikenteen säädökset ja määräykset, hollanniksi. Niitä myyvät mm. turisti-infot pari kymppiä kappale. Kakkososassa selvitetään kaikkien vierassatamien spesifikaatiot. Tärkeimmät meille ovat olleet sataman syvyys ( Swan on 185 cm syväykseltään; turha yrittää 150 cm satamaan!), aluksen leveys ja pituus, ja sataman sijainti. Kirjaset ymmärtää jotenkin, koska kaikki symbolit on selitetty myös englanniksi. ja saksaksi. Satamia on joka kylässä useita.

 

          Kapulla on lisäksi Imray:n julkaisema ”Inland Waterways of the Netherlands ( Louise Busby and David Broad), englanninkielinen, turisteille kohdistettu, yksityiskohtainen selvitys vierassatamista. Itse kanavat kirjassa ovat vähän niin ja näin selvitetyt., mutta kirja täydentää hyvin Wateralmanak:in tietoja.        

 

            Postit myyvät kanavakarttoja, jotka ovat välttämättömät. Meillä on kartta  "masto ylhäällä" mahdollisesta kanavareitistä, jolla pääsee maan halki Delfsijlstä Amsterdamiin. Koko maan kattava karttasarja on tarpeen jos aikoo enemmänkin matkustella kanavilla. Iso osa kanavasilloista on pysyviä, eikä niistä pääse alitse kovin korkealla veneellä. Kannattaa selvittää myös paljonko vettä kanavissa on ennenkuin lähtee matkaan, ettei vene vaadi syvempää kanavaa kuin mihin on juuri menossa!

 

          Meidän matkantekomme on ollut hermoja repivää jännitysnäytelmää, koska paatin alla on ollut vettä tosi vähän. Milloin syvyysmittari on näyttänyt nollaa, ja miltei koko matkan se on pyörinyt 02 - 05 nurkilla eli paatin alla on ollut noin 20 -50 cm vettä!. Olemme ajaneet kahdesti veneen kiinni matalikkoon, joka on vaaninut äkkiarvaamatta pinnan alla kuin möhköfantin koura. Kapu törmäsi mutapaakkuun oikein lujasti.

 

           Siltoja on jokaisessa asutustaajamassa tuhkatiheään. Neljästä kahdeksaan siltaa per pienempi kaupunki, 10 - 15 siltaa sitten vähän isommat. On syytä tarkkailla siltavahdin kopin alla olevia tekstejä. Usein siellä lukee ” Bruggeld” ja joku pieni summa esim 2,5 euroa, Samalla, kun ajetaan sillan lävitse, vahdin kopista heilautetaan puukenkää narun päässä. Siihen pannaan siltaraha. Jos on lompsassa on vain viidenkymmenen euron seteli ja siltaraha on 5 euroa, niin vaihtorahat saa samassa puukengässä, jos malttaa kulkea hitaasti sillan alitse. Nostosillat kuitenkin avautuvat nopeasti. Ei juuri tarvitse odotella. Aikaa kuitenkin kuluu, ennenkuin vahdit ehtivät nykiä niitä ylös kymmenenkin kappaletta.

 

         On henkisesti varauduttava yllätyksiin. Meille kävi nyt niin, että emme päässeetkään ”Masto ylhällä” -reittiä eteenpäin. Yksi silta oli suljettu, emmekä tienneet muita kiertokanavia, joilla olisi päässyt haluamaamme reittiä eteenpäin. Jouduimme toiselle reitille, joka toi meidät tänne Waddenseen rannalle, sen sijaan että olisimme menneet kanavia pitkin Isselmeerille. Nyt olemme taas vuorovesien armoilla. Ensi yönä nousuvesi olisi kello 2 yöllä, mutta valitsemme päivävuoron eli lähdemme huomenna iltapäivällä seuraavan nousuveden siivittäminä.

 

             Maisemat ovat täällä Friislandissa aika maanläheiset. Friisiläisiä lehmiä on tuhatmäärin silmänkantamattomilla pelloilla märehtimässä. Yhden pikkukaupungin parhaalla paikalla, katujen risteyksessä komeili luonnollista kokoa oleva lehmän näköispatsas. Mieto lannan tuoksi leijailee ilmassa.

 

           Viime yön nukuimme kanavan laidalla, vene köytettynä pikku laituripaikkaan, joita kanavan varsilla on säännöllisin välimatkoin. Illalla kuului läheisestä suurkanalasta mahtavat tappelun äänet. Olikohan joku mustasukkainen kukosta? Aamulla hevonen ihmetteli venettä liikumatta otsatukka märkänä aamusateesta.

 

                                                                       *******************

Harlingen%20005.jpg