20180801_162540.jpg

Toivekkaina lähdössä klo 6.30. Lippu liehuu selvästi tuulessa.

2.8. Pärnu

Pärnuun päästiin vastatuulessa.  Jahtaakohan vastatuuli meitä? Aikaisempinakin purjehdusvuosina se on jallittanut meitä monesti lähtemään aikaisin, koska on luvattu tuulla ihanan laitamyötäisesti, mutta sitten kun on lähdetty, ei puoli seitsemältä ole tuulen hiventäkään. Kymmenen tuntia aavaa merenselkää, paistinpannun omaisessa kuumuudessa karkottaa entiset unelmat Välimeren seksikkäistä satamista, Nizzasta tai St. Tropezista, puhumattakaan Cannesista.  Miten maailman noblessi, kirjailijat ja näyttelijät ja muu hoviväki jaksoivat hikoilla siellä vuodesta toiseen, se jää arvoitukseksi.   

Tapoin tylsyyttä aavalla merellä haastattelemalla Kapua veneilyn saloista.

- Miten sä saat lisää vauhtia tähän paattiin? Olen nähnyt, kuinka sä räpläät purjeita tärkeän näköisenä, että päästään kovempaa, tai mistä sä ylipäätään näet, että ne vaativat trimmausta?

 Purjeiden käsittelytietoni rajoittuvat ison purjeen laskemisen vaatimiin manöövereihin sekä käännösten vaatimien keulapurjeen skuuttiköysien käsittelyyn. Silloinkin Kapu välillä karjuu ” myötäpäivään!  ” kun yritän kietoa skuuttiköyttä vinssin ympärille väärinpäin. Silloin vinssi ei toimi. Skuuttiköydet on kiinnitetty keulapurjeen nurkkiin ja niillä heilutetaan purjetta puolelta toiselle veneeseen nähden. Ymmärrän jo miksi skuuttien hoitajia kutsutaan skuuttiorjiksi. Vetäminen on raskasta.

- Keulapurjeessa on ”juorut” jotka kertovat pitääkö kiristää tai höllätä, hän vastaa.

 Purjeeseen olikin kiinnitetty rullalangan näköisiä langanpätkiä, ne olivat purjeen molemmin puolin ja välissä oli läpinäkyvä muovilevy. Aivan oikein, niissä olevat rullalangat olivat kauniisti keskellä muovilevyä, eivät roikkuneet, tai tavoitelleet taivasta.

- Jos ne väpättää tuulen puolella, niin purje on liian löysä ja jos suojan puolella väpättää, niin se on liian kireä tuulen suuntaan nähden. Isopurje sen sijaan vaatii maston suuntaisen tuulipussin. Eli purjeen täytyy vähän elää maston lähellä, vähän väpättää. Se ei saa olla liian kireä, hän opastaa.

Totta, ison purjeen maston reunassa on selvästi ryppyjä.

- Ruorimieskin tietää ovatko purjeet tasapainossa. Kokeilepa joskus, kun olet ohjaamassa irrottaa ruorista. Kauanko kestää, että vene alkaa menettää kurssia? Onko ohjaaminen raskasta vääntöä? Jos on, ovat purjeet väärin.

Enempää en jaksanut kysellä, vaan vaivuin tyynyjen varaan ratkaisemaan ristikkoa.

Vaikka Pärnun jahtisatamassa väitettiin että kapteeni on räkinyt, se ei pidä paikkaansa. Meidän kapteeni söi klubin ravintolassa alkupalan ja lohisopan ja pääsi juuri ja juuri veneelle ennenkuin vaipui uneen salongin sohvalle.

20180803_195331.jpg